Skip Navigation Links

Toon / sluit Menu
Home-pagina van OnderMaas
 points of interest - history - architecture - urban exploring

Dutch Deutsch English Francais Polisch Espangnol

De Maasbruggen over de Nieuwe Maas

Deze pagina beschrijft de huidige en voormalige bruggen over de Maas ter hoogte van het Noordereiland.
Er zijn, ook in Rotterdam, meer bruggen over de Maas, maar deze bruggen worden in Rotterdam in de volksmond De Maasbruggen genoemd.

De Maasbruggen overspannen de Nieuwe Maas en ten zuiden van het Noordereiland de Koningshaven. De Koningshaven (v/h Noorderhaven) is een gegraven haven. Het Noordereiland is daardoor een kunstmatig eiland en maakt deel uit van Rotterdam-Zuid.

Deze bruggen hebben in de mei-dagen van 1940 een sleutelrol gespeeld bij de aanvang van de Tweede Wereldoorlog in Nederland. Verderop meer hierover.

Ga, op deze pagina, direct naar:
Koningshavenbrug "De Hef"    Spoorbrug    Koninginnebrug    (Oude) Willemsbrug    (Nieuwe) Willemsbrug    WWII

Maasbruggen
Situatie jaren 70 (Zuid aan de bovenzijde)

 Bekijk de kaart 

Koningshavenbrug "De Hef"

De Hef is het bewegende deel over de Koningshaven van de voormalig spoorverbinding Dordrecht - Rotterdam.
De aanleg van een spoortunnel-verbinding heeft de spoorbrug overbodig gemaakt. Het deel over de Nieuwe Maas is gesloopt. De Hef is in 2016 opgeknapt en geconserveerd. De Hef is een Rijksmonument

Koningshavenbrug 'De Hef'

Koningshavenbrug 'De Hef'

Koningshavenbrug 'De Hef'

Meer foto's
Koningshavenbrug 'De Hef'

Koningshavenbrug 'De Hef'

Koningshavenbrug 'De Hef'

Koningshavenbrug 'De Hef'

Koningshavenbrug 'De Hef'

Koningshavenbrug 'De Hef'

Koningshavenbrug 'De Hef'

Koningshavenbrug 'De Hef'

Koningshavenbrug 'De Hef'

Koningshavenbrug 'De Hef'

TOP

Spoorbrug

Deze brug was de spoorbrug over de Nieuwe Maas over het Noordereiland, in het verlengde van De Hef.
Beide bruggehoofden op Zuid en Noord zijn, enigzins, behouden gebleven.

Bruggehoofd zuidzijde voormalige spoorbrug
Bruggehoofd zuidzijde voormalige spoorbrug

Meer foto's van het bruggehoofd
Spoorbrug; bruggehoofd zuidzije

Spoorbrug; bruggehoofd zuidzije

Spoorbrug; bruggehoofd zuidzije

Spoorbrug; bruggehoofd zuidzije

Spoorbrug; bruggehoofd zuidzije

Spoorbrug; bruggehoofd zuidzije

TOP

Koninginnebrug

De Koninginnebrug is de verkeersbrug over de Koningshaven.
De brug is een Rijksmonument.

Koninginnebrug

Koninginnebrug

Historie van deze locatie

Draaibrug Koningshaven 1927
De oorspronkelijke draaibrug (1927)

Ontwerp Koninginnebrug
Ontwerp huidige brug

Meer foto's van de Koninginnebrug

Koninginnebrug

Koninginnebrug

Koninginnebrug

Koninginnebrug
Koninginnebrug, straatverlichting

TOP

Oude Willemsbrug

De brug, ontworpen door C.B. van der Tak, werd in 1878 opengesteld en was vernoemd naar koning Willem III. De oude Willemsbrug was de verkeersbrug over de Nieuwe Maas, in het verlengde van de Koninginnebrug. Deze was tot de opening van de Maastunnel (1941) de belangrijkste en meest westelijke vaste oeververbinding over de Maas.

In 1927 werd de brug enkele meters opgevijzeld en van zijn ornamenten ontdaan. Ook werd de brug verbreed en werden het fiets- en voetpad naar de buitenzijden van de brug verplaatst. Beide bruggehoofden zijn toen ook gemoderniseerd door de architect Ad van der Steur, in zijn kenmerkende stijl.
Deze bruggehoofden, op Zuid en Noord, zijn behouden gebleven en door hun architectuur en als uitzichtspunt het bezoeken waard.

Maasbruggen
De verkeers- en de spoorbrug over de Maas. Beiden zijn gesloopt en vervangen.

Willemsbrug
Bruggehoofd Willemsbrug zuidzijde

Willemsbrug

TOP

Nieuwe Willemsbrug

De Willemsbrug (1981, ontworpen door Cor Veerling) is de verkeersbrug over de Nieuwe Maas ter hoogte van het Noordereiland.

Willemsbrug

Willemsbrug

Meer foto's van de Nieuwe Willemsbrug
Willemsbrug

Willemsbrug

Willemsbrug

Willemsbrug

Willemsbrug

Willemsbrug

TOP

De Tweede Wereldoorlog

De Tweede Wereldoorlog begon, in Rotterdam, op het vliegveld Waalhaven. Daar landen Duitse parachutisten en vliegtuigen met troepen. Tevens landen er tegelijkertijd watervliegtuigen nabij de Maasbruggen met troepen om direct posities in te nemen op de bruggen en het Noordereiland. Doel was de route naar het midden van Holland dan wel naar Den Haag vrij te maken. Om die reden waren er ook luchtlandingen nabij Den Haag, en was de Moerdijkbrug een belangrijk doel.
De noordzijde van de bruggen was geen geschikte landingsplaats door de geografie en omdat Rotterdam een garnizoensstad was (en is) van het Korps Mariniers. De Mariniers waren gelegerd op het Oostplein, nabij de bruggen.

Vanaf de Waalhaven trokken de Duitse troepen op naar de Maasbruggen, naar verluid o.a. met de tram en op de fiets. De vliegtuigfabriek Koolhoven op vliegveld Waalhaven ging daarbij verloren en is nooit herbouwd of doorgestart.

Deze opmars was natuurlijk bekend bij de Nederlands verdedigers. Door verwarring en misverstanden zijn er op de route naar de bruggen in de wijk Bloemhof een aantal monniken gedood door Nederlandse troepen.

De luchtlandingen nabij Den Haag waren een mislukking. Mede ten gevolge van de succesvolle verdediging van de Maasbruggen door de Mariniers werd de opmars naar de zin van de Duitsers daardoor te lang vertraagd.

Om die reden werd het centrum van Rotterdam gebombardeerd en zo goed als volledig vernietigd. Rotterdam, en direct daarna Nederland, capituleerden vervolgens snel. De capitulatie van Rotterdam vond plaats in de Van der Takstraat op het Noordereiland.


TOP

Thema's

Langs de Maas

In de nabijheid

De Erasmusbrug   Het Noordereiland   Feijenoord   Entrepotgebied

Kaart


TOP

Zoek op deze site

Nieuw(s)

Eurovisie Songfestival 2020
Architecten van Zuid
Rijksmonumenten
Meer nieuws

Contact

Heb je commentaar, tips, correcties, aanvullingen of vragen? Ga naar de reactie-sectie of mail ons
email.

Bijdragen leveren?

Shop

Naar de [MAF!] shop
ROTTERDAM ART by [MAF!] external

Tickets en gidsen external

Binnenkort verkrijgbaar



Huismerk piccalilly en tafelzuren
Piccalilly

Volg ons

Instagram   Facebook   Pinterest

TOP
Contact: info@ondermaas.nl
Fotografie: [MAF!]
 
OnderMaas.nl heeft een onafhankelijke redactie en heeft geen commerciële belangen bij vermelde instanties, firma's of activiteiten.
 
Copyright © 2018-2019 OnderMaas. Alle rechten voorbehouden