Skip Navigation Links

OnderMaas
 points of interest - history - architecture - urban exploring

Wilhelminapier

De Wilhelminapier is op dit moment het gebied met de grootste aandacht m.b.t. de ontwikkelingen op Zuid. In dit gebied wordt de meeste hoogbouw ontwikkeld. Vandaar de naam 'Manhattan aan de Maas'.
In dit gebied vind je op korte afstand van elkaar hotels, horeca met terassen, musea, theaters, maar vooral uitzichtspunten.


De Wilhelminapier wordt in het westen en zuiden begrensd door de Rijnhaven, in het noorden door de Maas en in het oosten door de Erasmusbrug.



 Bekijk de kaart 

Oostzijde Wilhelminapier
Oostzijde met Justitie, Nieuw Luxor, KPN (Piano architecten) en De Rotterdam (OMA, Rem Koolhaas)

Wilhelminakade straatbeeld
Wilhelminakade

Kop van Zuid vanuit het zuiden
Zicht vanuit het zuiden

Cruise terminal
Cruise terminal

De Werf, Watertaxi
De Werf, Watertaxi

Hotel New York

Het huidige Hotel New York is het voormalige directiegebouw (1901) van de Holland Amerika Lijn (HAL).
Het werd gebouwd door de architecten Muller en Droogleever-Fortuyn. Het massieve gebouw werd gedecoreerd met Jugendstil-ornamenten en later met de karakteristieke torentjes. Het gebouw geniet de status van Rijksmonument.

Het oorspronkelijke "Hotel New York" was gevestigd op de hoek Van der Takstraat - Maaskade op het Noordereiland.

Al vanaf 1993 bevindt het huidige Hotel New York zich op de Kop van Zuid . Al..., want dit was de eerste nieuwe publieke onderneming die zich hier vestigde, op een toen nog afgelegen punt in een havengebied dat slecht bereikbaar was. Tot kort voor die tijd was de Wilhelminapier in gebruik als haventerrein voor opslag en was voor publiek ontoegankelijk. De Erasmusbrug (1996) en metrostation Wilhelminapier (1997) waren nog niet aangelegd.

Hotel New York beschikt over 72 kamers, waaronder twee torenkamers en authentieke directievertrekken. De kamers zijn allemaal ingericht met een knipoog naar de oorsprong van het gebouw. In het hotel kun je naast overnachten ook eten, drinken, trouwen, vergaderen en feesten.

Loop gewoon naar binnen en voel de sfeer van dit historische pand. De nostalgie is nog overal aanwezig: de smeedijzeren trap, de vele koffers en foto’s van landverhuizers. Bij beide ingangen zijn kleine winkeltjes gecreëerd met leuke hebbedingetjes.

Adres: Koninginnenhoofd 1.

De geschiedenis van de HAL

Lees meer
De Holland Amerika Lijn is een van oorsprong Nederlandse Maatschappij, opgericht in 1873 door Antoine Plate en Otto Reuchling als de NASM (De Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaartmaatschappij). Zoals de naam al zegt was het een rechtstreekse verbinding tussen Nederland en Amerika middels stoomschepen.

H.A.L.

Deze trans-Atlantische verbinding speelde een grote rol in de landverhuizingen van Europa naar Amerika. Tot ver in de twintigste eeuw vervoerde de Holland-Amerika Lijn miljoenen toeristen, emigranten en lading naar Amerika. Door de toenemende concurrentie van het vliegtuig op de trans-Atlantische route, werden de passagiersschepen meer en meer voor de cruisevaart benut. Daardoor werd in 1975 de divisie transport verkocht.

Het hoofdkantoor verhuisde in 1971 naar New York en de afkorting HAL kreeg een Engelstalige invulling: Holland America Line. In 1989 werd Holland America Line Inc. ingelijfd bij Carnival Corporation & PLC in Miami, 's werelds grootste cruise-consortium waartoe vele rederijen behoren. Sinds een aantal jaren varen de schepen weer onder Nederlandse vlag en wordt er nog met overwegend Nederlandse officieren gevaren. Ook is Rotterdam steeds vaker aanloophaven voor de HAL-schepen tijdens cruises in West Europa. De HAL opende na 36 jaar zijn Europese hoofdkantoor in Rotterdam, op een steenworp afstand van het voormalige hoofdkantoor, in woontoren Montevideo.

Het Landverhuizershotel

Lees meer
Tussen 1875 en 1925 vertrekken bijna een miljoen gelukszoekers vanuit Rotterdam naar de nieuwe wereld. De stad is het centrum van de emigratie en emigranten verblijven, verspreid over de stad in vaak dure, viezige logementen. Daarom opent de NASM zelf in 1893 het landverhuizershotel.
Zo konden ze een totaalprijs aanbieden, het zogenaamde "doortarief" met: vervoer naar Rotterdam, verblijf en de overtocht en ze hielden daardoor ook beter controle over de hygiëne. Alle landverhuizers werden in het hotel ontsmet, waardoor het risico dat de Amerikaanse autoriteiten het schip zouden terugsturen vanwege ziektes aan boord zou verminderen.

In de jaren twintig beperkt Amerika de binnenkomst van nieuwkomers. Daarmee komt er een einde aan de migratiestroom. Het Landverhuizershotel verliest daardoor in de jaren dertig z'n functie. In 1939, vlak voor de Tweede Wereldoorlog, wordt het nog wel gebruikt voor Duitse vluchtelingen, mensen die Nazi-Duitsland zijn ontvlucht en naar Amerika willen. Begin jaren zeventig wordt het Landverhuizershotel uiteindelijk gesloopt.

Hat Landverhuizershotel was gesitueerd op de huidige parkeerplaats, ten oosten van en direct naast Hotel New York.

NASM Landverhuizershotel
Het NASM Landverhuizershotel

Hotel New York
Voormalig hoofdkantoor van de HAL.

Hotel New York windvaan
Windvaan

Hotel New York
De Werf en Watertaxi

Hotel New York

Hotel New York
Gevel voorzijde

Meer foto's
Hotel New York

Hotel New York

Hotel New York

Hotel New York

Hotel New York

Hotel New York
Terras

Watertaxi en De Werf

De Werf is de uitvalsbasis van de Watertaxi, met o.a. opstapplaats, balie en reparatie-werkplaats.

Watertaxi

Watertaxi

Naar de Watertaxi-pagina

Cruise Terminal

De Cruise Terminal deed en doet dienst als aankomst- en vertrekhal van de Holland-Amerika-Lijn (HAL) e.a. en is industrieel erfgoed. De terminal is de aanlegplaats voor grote cruiseschepen als deze Rotterdam bezoeken.
Tegenwoordig wordt deze locatie tevens gebruikt voor evenementen en huisvest ook horeca.

Cruise terminal

Cruise terminal

Cruise terminal

Naar de Cruise Terminal-pagina

KPN hoofdkantoor "De Link"

KPN-gebouw van architect Piano

Dit pand van de architect Renzo Piano is sinds 2018 het hoofdkantoor van KPN en sindsdien genaamd "De Link".
Het pand, van 98 meter hoog, en ontwikkeld in de periode 1997 - 2000 als regiokantoor van KPN was één van de eerste nieuwe ontwikkelingen op de Wilhelminapier en daarmee de Kop van Zuid. De helling van de gevel van bijna 6 graden is gelijk aan die van de scheve toren van Pisa. De gevel wordt gestut door een stalen kolom van bijna 50 meter. Opvallend aan het pand is dat de 'gehele' voorgevel kan dienen als lichtkrant.

De Rotterdam

Het grootste gebouw (in volume en met een vloeroppervlakte van 160.000 m2) van Nederland is een ontwerp van Rem Koolhaas en zijn architectenbureau O.M.A. (Office for Metropolitan Architecture). De Rotterdam (2009 - 2013) bestaat (optisch) uit drie torens/volumes van 150 meter hoog. De Rotterdam is multifunctioneel en bevat 240 appartementen, kantoren, een hotel en vrij toegankelijke horeca in de plint.

De Rotterdam en KPN gebouw

De Rotterdam

Las Palmas

Las Palmas is een voormalige werkplaats van de Holland-Amerika Lijn. Las Palmas is, in het kader van de naoorlogse wederopbouw, gebouwd tussen 1951 en 1953 naar een ontwerp van het Rotterdamse architectenbureau Van den Broek en Bakema.
Tegenwoordig zijn in dit gebouw het Nederlands Fotomuseum, expositieruimten en horeca gevestigd. In 2008 is er op het dak een tweelaags "penthouse" geplaatst.

Las Palmas

Otto Reuchlinweg

Jhr. Johan George (Otto) Reuchlin was in 1873 met Dr. Antoine Plate F.Jzn de oprichter van De N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij (NASM), de voorloper van de HAL. Reuchlin was één van de drie Nederlandse passagiers op de Titanic die op 15 april 1912 verging. De 3 overleefden de ramp niet.

Otto Reuchlinweg

Pakhuis "Leidsche Veem"

Het voormalige pakhuis "Leidsche Veem" (Prinsendam 196, 1898) diende voornamelijk voor de opslag van tabak.
Het pakhuis in sobere eclectische stijl is ontworpen door architect C. van Seem in opdracht van de NV "Leidsche Veem".

Het pand bestaat uit drie afzonderlijke vemen naast elkaar. In oostelijke richting kon het pakhuis worden uitgebreid tot een totaal van vijf vemen, waardoor de oostgevel vrijwel blind is uitgevoerd.

Het pakhuis is een Rijksmonument.
Waardering (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed): Laat negentiende-eeuws veemgebouw van algemeen belang wegens architectuur- en cultuurhistorische en typologische waarde. Tevens van belang wegens situationele en ensemble waarde als één van de eerst gerealiseerde havengebouwen op de Wilhelminapier aan de Rijnhaven.

Otto Reuchlinweg
Otto Reuchlinweg

Montevideo

Montevideo is met 152 meter (43 verdiepingen) het hoogste woongebouw van Nederland (2005). De naam van de woontoren is een verwijzing naar de pakhuizen die in dit voormalig havengebied staan en stonden. Deze werden vernoemd naar verre wereldsteden waar Rotterdam een handelrelatie mee had. Opvallend detail is een watertank naar de voorbeelden in New York City op het lage dak.
Architectenbureau Mecanoo kreeg verschillende prijzen voor Montevideo.

Rijnhavenbrug
Montevideo en Rijnhavenbrug

World Port Center

Het World Port Center (2000, 124 meter hoog) is een ontwerp van architectenbureau Norman Foster and Partners. Het gebouw huisvest o.a. Politie-, Brandweer- en Havendiensten.

Wilhelminapier
World Port Center

Pakhuismeesteren

'Pakhuismeesteren' is het volledig gerenoveerde, monumentale, voormalig veemgebouw van de in 1818 in Rotterdam opgerichte firma Pakhuismeesteren.
Dit vooroorlogse pakhuis met de naam “Celebes, Borneo, Java & Sumatra” werd gebruikt als opslagruimte voor thee, zaden, noten en granen. Het oorspronkelijke gebouw stamt uit 1898 maar brandde in 1937 af. Op de oude houten fundering werd een nieuw pakhuis gebouwd.
Lees meer
Voor het project Kop van Zuid werd pakhuis “De Eersteling” van Pakhuismeesteren (aan de Rijnhaven) gesloopt. Het pakhuis met de naam “Celebes, Borneo, Java & Sumatra” is gelukkig behouden gebleven. De firmanaam van Pakhuismeesteren is nog op de gevel van het pand te lezen en is inmiddels aangenomen als naam voor het gehele pand.

Dit pand met cultuurhistorische waarde is na een jarenlange leegstand volledig gerestaureerd en heeft een nieuwe bestemming gekregen. Het biedt nu onderdak aan een boetiek-hotel van de Spaanse hotelketen Room Mate hotels en de Foodhallen. Het hotel beschikt over meer dan 200 kamers en appartementen voor lang verblijf. Voor deze appartementen, die bestaan uit houten huisjes met dakterras, zijn er 2 verdiepingen toegevoegd. Het ontwerp komt van het Belgische AWG Architecten. Het hotel is ingericht door de avant-garde architecte Teresa Sapey.

Op de begane grond van Pakhuismeesteren bevindt zich Foodhallen Rotterdam waar men bij 15 stands te goed kan doen aan diverse soorten eten en drinken. De diverse keukens hebben een open karakter en hun eigen specialiteiten zoals: Texas BBQ, vegetarisch, Indonesisch, Spaans, Chinees, Italiaans en Mexicaans.

Foodhallen Rotterdam is 7 dagen per week geopend. Op dinsdag is er live-muziek. Op vrijdag en zaterdag is er een DJ. Adres: Wilhelminakade 52-58, lopend bereikbaar vanaf Metrostation Wilhelminaplein

Pakhuismeesteren

Pakhuismeesteren

Rijnhavenbrug

De Rijnhavenbrug verbindt Katendrecht met de Kop van Zuid. De brug kreeg al snel de bijnaam “De Hoerenloper”, een verwijzing naar de vroegere rosse buurt op Katendrecht.

Wel bijzonder dat de brug met deze bijnaam een plek is geworden waar stelletjes hun liefde bezegelen door een slotje aan de brug te hangen. De sleuteltjes verdwijnen doorgaans in het water van de Rijnhaven. De gemeente laat de slotjes hangen maar houdt wel controle over het aantal slotjes zodat de brug niet onder het gewicht zal bezwijken. Dan zal de gemeente ingrijpen zoals bij de Pont de Arts in Parijs werd gedaan waar hetzelfde fenomeen al sinds jaar en dag plaats vindt (zie ook de Hohenzollernbrücke in Keulen) en uiteindelijk bijna onder het gewicht dreigde te bezwijken. Soms verwijderen mensen zelf een slotje door bruutweg het gaaswerk door te knippen. Waarom? Tja….

Rijnhavenbrug

Rijnhavenbrug

LantarenVenster

LantarenVenster
LantarenVenster

"LantarenVenster is het theater voor de betere film en de beste jazz in Rotterdam. Met ruim 9600 filmvoorstellingen per jaar, meer dan 120 concerten, diverse grote festivals, educatieprojecten, congressen en andere publieksevenementen is er zeven dagen per week altijd wat te beleven."
www.lantarenvenster.nl 

Vanaf de Maas

Wilhelminapier

Wilhelminapier
Erasmusbrug, Kop van Zuid en watertaxi

Meer foto's
Wilhelminapier
Wilhelminapier met De Rotterdam

Wilhelminapier
Vanaf de Spido

Wilhelminapier

Wilhelminapier

Informatiepanelen van voorlichtingscentrum

Informatiepanelen van voorlichtingscentrum Kop van Zuid
Informatie- / promotiepanelen

Bereikbaarheid

Metrostation Wilhelminaplein.
Tram Wilhelminaplein.
Watertaxi Wilhelminaplein, Luxor Theater, Hotel New York.

Plan uw reis met het openbaar vervoer via de websites RET en 9292OV.

Thema's

Architectuur

Gerelateerd

Cruise Terminal    De Kop van Zuid

In de nabijheid

Erasmusbrug    Wilhelminaplein    Entrepot    Loods 24    Rijnhaven    Katendrecht

Kaart


TOP

Select a language

Dutch Deutsch English Francais Polisch Espangnol

Zoek op deze site

Contact

Heb je commentaar, tips, correcties, aanvullingen of vragen? Ga naar de reactie-sectie of mail ons
email.

Bijdragen leveren?

Nieuw(s)

Architecten van Zuid
Rijksmonumenten
Meer nieuws

Shop

Naar de [MAF!] shop
ROTTERDAM ART by [MAF!]

Tickets en gidsen external

Binnenkort verkrijgbaar



Huismerk piccalilly en tafelzuren
Piccalilly

Volg ons

Instagram   Facebook   Pinterest

TOP
Contact: info@ondermaas.nl
Fotografie: [MAF!]
 
OnderMaas.nl heeft een onafhankelijke redactie en heeft geen commerciele belangen bij vermelde instanties, firma's of activiteiten.
 
Copyright © 2018-2019 OnderMaas. Alle rechten voorbehouden